Hogeland Educatief

 

 

 

 

home

over Tiddo Ekens

porfolio

taalbeleid

onderwijsbeleid

contact

 

onderwijsbeleid

 

 

Nieuwsgierig hoe het onderwijs van morgen er uitziet? Deze beleidsdocumenten en onderzoeken lichten een tip(je) van de sluier op.

 

Ons Onderwijs 2032

Opbrengsten uit de verdiepingsfase: Onderwijs2032 in de praktijk

Ons onderwijs2032, eindadvies van Platform Onderwijs2032, januari 2016

Kies de kern. Maak het levensecht en sla over. Van Twaalf tot Achttien, juni 2016

Terug naar de kern. Hoe het leermiddel de verbinding vormt tussen het ‘wat’ en het ‘hoe’. Van Twaalf tot Achttien, maart 2016

59-VO-modellen voor maatwerk en motivatie

 

 

Leermiddelen en ict

Vier-in-balans-monitor 2017: Laat ict werken voor het onderwijs

Leermiddelenmonitor SLO 2015-2016

Leermiddelenmonitor SLO 2013-2014

Trends in leermiddelen 2007-2012, SLO 2012

Leermiddelenbeleid Programma van Eisen PO-raad en VO-raad, 2014

Visiedocument leermiddelen adviescommissie VO-raad 2013

Artikelen over open leermiddelen en zelf ontwikkelen

- Ict en onderwijs, waar blijf de meerwaarde?

- Zelf ontwikkelen: zegen of vloek?

- Doelen en didactiek

- Ontwikkelproces en overdraagbaarheid

- Presentatie en prijs

 

 

Onderzoek, innovatie en beleid

De Staat van het Onderwijs. Onderwijsverslag 2015-2016, Inspectie van het Onderwijs

PISA-resultaten 2015, praktische kennis en vaardigheden van 15-jarigen

Evaluatie toezichtkader voortgezet onderwijs periode 2013-2015

Trends in beeld: kwaliteit en prestaties van het Nederlandse onderwijs

De Staat van het Onderwijs. Onderwijsverslag 2014-2015, Inspectie van het Onderwijs

De staat van de leraar 2015

Technologiekompas voor het onderwijs. Kennisnet Trendrapport 2016-2017

Waarderingskader voortgezet onderwijs 2013, versie 1 oktober 2015

Leerwijzer, eindrapport Nationale Denktank 2015: Tien oplossingen voor het leren van de toekomst

Curriculumspiegel 2015, SLO. Deel A, generieke analyse

Curriculumspiegel 2015, SLO. Deel B, vakspecifieke trendanalyse

Sectorakkoord-VO-raad-OCW-2014-2017 Klaar voor de toekomst

Een eigentijds curriculum. Advies. Onderwijsraad, mei 2014

Toezichtkader voortgezet onderwijs 2013

Actieplan leraar 2020

59-VO-modellen voor maatwerk en motivatie

Leren over innoveren. Overzichtsstudie van wetenschappelijk onderzoek naar duurzaam vernieuwen in het voortgezet onderwijs. Expeditie durven, delen, doen. Sietske Waslander, 2007

De kloof tussen management en docenten. Linda Odenthal, Marius Poelmann, Adrie van der Ven en Joost van der Weide. CPS 2007

Seven strong claims about succesful school leadership. National College for School Leadership. NSCL, 2006